Temat: Telewizja – wróg, czy sojusznik wychowania.
Cele: - rodzic: - wymienia dominującą formę spędzania czasu wolnego przez swoje dzieci, - wskazuje pozytywne i negatywne wpływy oglądania telewizji na rozwój dziecka, - potrafi zaproponować różne sposoby zminimalizowania negatywnego wpływu telewizji, - sprecyzować swoje oczekiwania wobec programów telewizyjnych dla dzieci, - zaproponować alternatywne formy spędzania czasu wolnego dla swoich dzieci. Metody aktywizujące: metoda promyczkowi (słoneczko), niedokończone zdania, burza mózgów. Środki: kartki z imionami w 4 kolorach, kartki do „słoneczka”, arkusze szarego papieru do pracy, kartki do pracy indywidualnej. Formy: praca indywidualna, praca w grupach.
PRZEBIEG WARSZTATÓW
1. Stworzenie przyjaznej atmosfery, zwracamy się do siebie po imieniu. Po wejściu do sali rodzice piszą swoje imiona na kartkach i przypinają do ubrań (kartki w czterech kolorach). 2. Siadamy w kręgu na krzesłach. 3. Kończenie kolejno przez rodziców zdań: - Dziś czuję się jak …………….. - Dobrze czuję się, gdy…………. - Cieszę się, gdy………………… 4. Zapoznanie z celem spotkania. 5. „Jak spędza wolny czas Twoje dziecko?” Proszę przez chwilę pomyśleć, a następnie napisać na małych kartkach (dwie) dominujące formy spędzania czasu wolnego przez Państwa dziecko (każde na osobnej kartce). Teraz proszę nakleić kartki na wspólnym plakacie – na odpowiednim promieniu naszego słoneczka. Analiza wyników: Który z promieni :słoneczka” jest najdłuższy? – próba refleksji. 6. „Telewizja – wróg, czy sojusznik wychowania?” Założenia: praca w dwóch grupach (podział na grupy przez odliczanie), planowany czas pracy w grupach ok. 10 min. Polecenie: proszę przedyskutować w grupach i spisać na arkuszach: grupa I – jak najwięcej argumentów przemawiających za pozytywnym wpływem telewizji na rozwój dziecka, grupa II – jak najwięcej argumentów świadczących o negatywnym oddziaływaniu telewizji na dziecko. Po wykonaniu zadania następuje zabawa np. „Puste krzesło”: Proszę wybrać przedstawiciela grupy, który usiądzie na „pustym krześle” i w ciągu 5 minut zaprezentuje wypracowane przez każdą grupę argumenty. Po zakończeniu prezentacji każdy z uczestników oddaje swój głos w dyskusji poprzez wrzucenie piłeczki do jednego z wybranych pojemników z napisami: „jestem za”, „jestem przeciw”, „jestem za i przeciw”. Analiza wyników – refleksja. 7. „Jak mądrze korzystać z telewizji?” Nauczyciel prosi o dokończenie zdań: o Kontroluję czas spędzony przez moje dziecko przed telewizją, ponieważ ……. o Nie pozwalam dziecku oglądać telewizji po godzinie 20, gdyż…………. o Wspólnie z dzieckiem ustalam oglądane przez nie programy, bo…….. o Rozmawiam ze swoim dzieckiem o przeżyciach, jakie wywołują oglądane filmy, ponieważ…… o Gdy na ekranie pojawiają się sceny agresywne, wówczas…. Po zakończeniu pracy indywidualnej każdy z uczestników spotkania nakleja swoje odpowiedzi (każde zdanie jest napisane na oddzielnej kartce) na wcześniej przygotowany duży arkusz papieru. Następnie rodzice w oparciu o wypracowane materiały układają wspólnie „Kodeks mądrego telewidza”. Wybrana osoba spisuje propozycje. 8. „Chcę mieć wpływ na propozycje programowe telewizji dla mojego dziecka” Założenia: praca w grupach. Polecenie: Proszę napisać list otwarty do Rady Programowej Telewizji określając w nim swoje oczekiwania wobec twórców programów dla dzieci dotyczące treści filmów i audycji dziecięcych oraz wypowiedzieć się na temat godzin ich emisji. Odczytanie listów przez przedstawicieli grup. Analiza. Wspólna refleksja. 9. „Dzieciństwo – to coś więcej, niż oglądanie telewizji” Założenia : praca indywidualna, czas pracy ok. 10 min. Polecenie : W Twoim domu zepsuł się telewizor, na dworze jest straszna ulewa. Jakie zabawy lub zajęcia zaproponujesz swojemu dziecku, żeby się nie nudziło? Każdy pomysł proszę zapisać na oddzielnej kartce, a po zakończeniu pracy nakleić je na wspólnym plakacie. Wspólne obejrzenie plakatu – analiza i refleksja. Odczytanie głównego przesłania po odsłonięciu zakrytej do tej pory części plakatu: Najważniejsze by pamięć, że dzieciństwo trwa zbyt krótko, jest to przede wszystkim czas na zabawę – beztroską na niby, bez celu, z kolegami na śniegu, na drzewach, z tatą pod stołem, na lodowisku i dopiero w ostatniej kolejności przed komputerem czy ekranem telewizyjnym.
Ewaluacja i podsumowanie zajęć po zebraniu wyników
1.Czy odpowiada Panu (Pani) taka forma spotkania z wychowawcą? Proszę podkreślić wybraną odpowiedź: - tak - nie - nie mam zdania 2. Jak ocenia Pan (Pani) sposób przeprowadzenia spotkania?
Proszę zaznaczyć na skali: ----0-------1-------2-------3-------4-------5-- Opracowała: Irena Chodak
|